Peugeot 208 Puretech bijkomstigheid na distributie riem

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

Peugeot 208 Puretech bijkomstigheid na distributie riem

Bericht door 208Utrecht »

Goedemorgen allen,

Even wat leesvoer op de vrijdagochtend.

Ik rijd een Peugeot 208 1.2 Puretech van het jaar 2016 met inmiddels 187k op de teller. Ik heb goed geluk gehad, want mijn distributieriem is deze week voor het eerst vervangen. Ik lees veel verhalen dat ze bij mensen al op 100.000 of eerder vervangen moesten worden.

En fin, de auto had ook een zoemend geluid bij een koude start en wanneer de motor warm was, bij het accelereren. Het klonk als het zoemend geluid wanneer je in zn achteruit rijdt. De garage adviseerde om ook meteen de multiriem te doen. Zowel de zestandjge riem als de drietandige riem.

Riemen zijn inmiddels vervangen. De auto rijdt weer als voorheen, alleen heb ik nu een nieuw probleem. Er komt een nieuw geluid bij de motor vandaan. Ik heb het gevoel dat de garage mij wilt afwimpelen. Hij beweerde eerst dat het niks was. Op aandringen is die toch even wezen kijken.

Na het onderzoek geeft hij aan dat het membraan van ontluchtingsklep waarschijnlijk gescheurd is. Hieronder een afbeelding ter illustratie. Dit onderdeel heeft aan de zijkant een gaatje. Als hij met zijn vinger tegen dit gaatje aan drukt, is het geluid weg. Hij heeft het nu opgelost door een schroef erin te draaien, maar toch blijf ik een heel zacht sissend geluid horen. Garage beweert dat ik me geen zorgen moet maken en dat ik gewoon kan rijden. Het is "valse lucht". Ik ben een leek, dus geen idee wat dat betekent.

Het is geen BOVAG garage en hij heeft mij ook geen factuur gegeven van de werkzaamheden.

Het voelt toch niet helemaal goed vandaar dat ik hoop via hier wat wijzer te worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder
Like! Gegeven!: 113 keren
Like! Gekregen: 291 keren

Re: Peugeot 208 Puretech bijkomstigheid na distributie riem

Bericht door Peugeot-5008 »

Tsja. Heb je uberhaupt enige vorm van garantie.
Hoop ook niet dat je blok al verneukt is door het veel te laat vervangen van de riem en dat deze vol zit met Deeltjes.

Op coulance hoef je in ieder geval niet te rekenen.
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 28 keren

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Die riem had al LANG vervangen moeten zijn, zelfs volgens de originele interval. Heeft die garage dat voor je "in de gaten gehouden" wanneer hij vervangen moest worden of puur uit eigen initiatief?

Volgens mij heeft de 1.2 naast de distributieriem slechts één multiriem.

Maar gelukkig is hij vervangen, dus dat terzijde.

Het lijkt dat je PCV-membraan is gescheurd. Dit membraan regelt de carterventilatie. Je garage heeft gelijk dat hij dan valse lucht kan pakken, maar dat kan wel degelijk tot foutmeldingen leiden!

Een schroef in dat gaatje draaien is symptoombestrijding, met een gigantisch Beun de Haas-gehalte.

Voor zover ik weet is dat membraan niet los te krijgen en zal je hele kleppendeksel vervangen moeten worden.

Als je die garage betaald, moet je ook gewoon een factuur krijgen. Dus terug en naar vragen...
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

Peugeot-5008 schreef: 07 jun 2024, 09:49 Tsja. Heb je uberhaupt enige vorm van garantie.
Hoop ook niet dat je blok al verneukt is door het veel te laat vervangen van de riem en dat deze vol zit met Deeltjes.

Op coulance hoef je in ieder geval niet te rekenen.
Goedemorgen,

Garantie had deze auto sowieso niet meer. Toen ik de auto kocht was de auto bij verschillende garages in onderhoud geweest. En niet altijd bij Peugeot.

Bij het vervangen van de riem hebben ze ook de oliezeef nagelopen, die was wat vervuild, maar niet verstopt. Die is meteen schoongemaakt.

Ik ben vooral benieuwd wat de functie is van dat onderdeel op de foto. En of dit onderdeel bij goed functioneren ook lucht uitlaat.
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

PeugeotParkingOnly schreef: 07 jun 2024, 10:31 Die riem had al LANG vervangen moeten zijn, zelfs volgens de originele interval. Heeft die garage dat voor je "in de gaten gehouden" wanneer hij vervangen moest worden of puur uit eigen initiatief?

Volgens mij heeft de 1.2 naast de distributieriem slechts één multiriem.

Maar gelukkig is hij vervangen, dus dat terzijde.

Het lijkt dat je PCV-membraan is gescheurd. Dit membraan regelt de carterventilatie. Je garage heeft gelijk dat hij dan valse lucht kan pakken, maar dat kan wel degelijk tot foutmeldingen leiden!

Een schroef in dat gaatje draaien is symptoombestrijding, met een gigantisch Beun de Haas-gehalte.

Voor zover ik weet is dat membraan niet los te krijgen en zal je hele kleppendeksel vervangen moeten worden.

Als je die garage betaald, moet je ook gewoon een factuur krijgen. Dus terug en naar vragen...
Goedemorgen,

Ik dacht dat ik een distributieketting had. De garage (Brabant) waar ik de auto heb gekocht vertelde mij dat. Deze zou onderhoudsvrij zijn volgens de verkoper. Daar ben ik dus mooi ingetuind.

Toen dat zoemende geluid ontstond was ik naar een garage gereden om te vragen waar dat aan kan liggen. Hadden ze het over de multiriem. Hij had meteen gekeken onder mijn oliedop en zag dat ik een natte riem heb. En dat die ruim aan vervanging toe is. Inmiddels erachter gekomen dat deze al bij 180k vervangen had moeten worden. Helaas, maar ben al blij dat die niet gescheurd is.

Deze 1.2 Puretech heeft twee multiriemen. Ze zijn dus beide vervangen en het zoemende geluid is verdwenen.

Ik had al het gevoel dat het een beunhaas oplossing was. Ben wel benieuwd wat precies de functie is van dit onderdeel. Waar moet ik op zoeken. Dan kan ik dat stukje kennis in ieder geval gebruiken in mijn gesprek met de garage.

Wat ik wel bijzonder vind is dat dit onderdeel stuk is gegaan bij het vervangen van de riem. Die zit namelijk aan de linkerkant van het blok en dit membraan zit helemaal rechts. Zou er bij de demontage of montage iets niet goed zijn gegaan?

Heel erg bedankt voor het delen van jullie kennis.

Ik hoop dat mensen dit bericht vinden als ze ook een zoemend geluid hebben. Dan is de oplossing redelijk goedkoop.
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 222 keren
Like! Gekregen: 397 keren

Bericht door Rick »

Vervangingstermijn is bij 100.000km of 6jr , niet bij 180
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak

Origineel moest de riem bij 180k vervangen worden. Door alle problematiek met de riem is dit teruggeschroefd, zoals Rick al aangeeft, naar 100k of 6 jaar. Lees je even goed in over de problemen met de distributieriem van de 1.2, kan je zowel een hoop zorgen geven als besparen :lol:

Wat betreft het membraan, lees dit even door:

https://club.autodoc.nl/magazin/sarterv ... bij-defect

Aangezien je een geluid hoort ga ik er vanuit dat de klep vastzit of gescheurd is.

+ Amazonite Grijs
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

208Utrecht schreef: 07 jun 2024, 11:06
Goedemorgen,

Garantie had deze auto sowieso niet meer. Toen ik de auto kocht was de auto bij verschillende garages in onderhoud geweest. En niet altijd bij Peugeot.
Das coulance of fabrieksgarantie.
Ik heb het over aankoopgarantie.

Een 1.2 heeft absoluut geen ketting maar een riem (en vlgs mij slechts 1 multiriem)
Prive: 308 SW HYbrid GT-Pack Business 225 PK (Blanc Nacré, Trekhaakpakket, Blauw lederen “nappa” bekleding, Focal, Handsfree kofferklep, 7,4KW OBC, Portland velgen)
Zakelijk: e-2008 Active Pack 136 PK (Gris Artense, extra optie: Getinte ramen, 18" Bund velgen, alu stootlijsten)
PeugeotParkingOnly
Peugeot Freak

Weet je trouwens zeker dat dit nog de eerste distributieriem was?

+ Amazonite Grijs
RadioTechniman
Peugeot Freak
Like! Gekregen: 23 keren

Bericht door RadioTechniman »

Twee multiriemen als je het riemetje van de waterpomp meetelt.

Te zien aan kleppendeksel foto gaat het om de atmosferische variant. Deze hebben een ongewijzigd interval van 175k/10 jaar. Tenzij het een atmosferische groene peilstok is. Dan is het 100k/6 jaar.

Bij 175k/10 jaar horen wel de loop en spanrol mee vervangen te worden. Is dit gebeurd?

Hou ook even onder controle of de carterpan wel goed gekit is, anders krijg je nare taferelen.
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 311k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

PeugeotParkingOnly schreef: 07 jun 2024, 12:45 Weet je trouwens zeker dat dit nog de eerste distributieriem was?
Zeker weten doe ik het niet. In de boekjes kan ik in ieder geval niks vinden. Dit is de riem die eruit is gehaald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

RadioTechniman schreef: 07 jun 2024, 18:01 Twee multiriemen als je het riemetje van de waterpomp meetelt.

Te zien aan kleppendeksel foto gaat het om de atmosferische variant. Deze hebben een ongewijzigd interval van 175k/10 jaar. Tenzij het een atmosferische groene peilstok is. Dan is het 100k/6 jaar.

Bij 175k/10 jaar horen wel de loop en spanrol mee vervangen te worden. Is dit gebeurd?

Hou ook even onder controle of de carterpan wel goed gekit is, anders krijg je nare taferelen.
Dat klopt inderdaad het zijn er twee. Er zit een gele pijl stok op en ik heb in de boekjes gekeken en zie nu dat het inderdaad bij 175k/10 jaar is.

Zowel de loop en spanrol zijn mee vervangen. De waterpomp niet. Die kon hij makkelijk van de buitenkant vervangen en heeft hij nu gelaten voor wat het is.

Wat kan er gebeuren als de carterpan niet goed gekit is? Dan wil ik dit nog wel meegeven. Is dit de pan waar de olie in zit? En ook de oliepomp schoongemaakt wordt na vervanging van de riem?

Toevallig heb ik de auto weer teruggebracht omdat ik vanochtend de olie zag lekken onder de auto. Hij gaat opnieuw de pakking nalopen en een nieuwe kleppendeksel op zetten.
Bart-Peugeot
Peugeot Die-Hard
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 21 keren

Bericht door Bart-Peugeot »

Ik lees nergens dat het een 1.2 met turbo betreft. Daarvan is inderdaad bekend dat de riem na 100.000 km vervangen dient te worden.

Maar TS kan best een 1.2 zonder turbo (vti) hebben. En wanneer die riem vervangen moet worden was mij altijd wat onduidelijk, want je leest bij deze motor minder vaak over problemen.

Aangezien een kennis van mij ook een ongeblazen 1.2 heeft heb ik JWA-Autoservice eens gevraagd hoe dit zit.

Ik kreeg van André het volgende antwoord:
Vanuit Peugeot word alleen de 1.2 THP geadviseerd om na 6 jaar of 100.000 km te vervangen.
De 1.2 vti na 10 jaar pas. Wij hebben nog geen problemen gehad met riemen van de 1.2 vti, maar qua kilometers zou ik bij deze ook max 100.000 aanhouden.
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE Pack (2015).
Rick
Moderator
Like! Gegeven!: 222 keren
Like! Gekregen: 397 keren

Bericht door Rick »

De aanname dat het een thp was kwam bij mij door de term pure tech. Een vti heeft echter dat label ook gekregen.

Advies van Jwa is dus 10jr 8jr of 100.000 voor de niet-turbo pure tech

edit: voorschreidend inzicht, zie onderstaande
308CC Feline 156 - Blanc Nacré - 2011
308SW GT 205 facelift - Bleu Magnatik - 2017
E-208 GT 136 - Jaune Faro - 2023
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Idem hier. Aanname van THP.
Wist niet eens dat VTI ook de term PureTech had
jerilo
Peugeot Freak
Like! Gegeven!: 1 keer
Like! Gekregen: 50 keren

Bericht door jerilo »

Ons advies is:

- 1.2 THP (met turbo/ 110 of 130pk) elke 6 jaar of 100.000km gewoon het advies vanuit Stellantis

- 1.2 VTi (zonder turbo/ 82pk) elke 8 jaar of 100.000km

Dit advies is gebaseerd op onze ervaring. 10 vinden wij echt veel te lang. De oudere TU-motoren hadden op een gegeven moment ook een interval van 10 jaar. Ik kan je uit ervaring zeggen dat ik al heel vaak kleppen heb moeten vervangen omdat de distributie tussen de 6 en 10 jaar gebroken was. Daarom gaan wij het bij 6 jaar al aangeven. Dan is het aan de klant wat deze ermee doet.
Maar ik zou echt maar 8 jaar max aanhouden.
En 100.000km is gewoon een mooie kilometerstand voor vervanging.
Ook bij deze motor komt er brandstofdamp in de olie terecht. Wel minder maar het is er wel en zeker bij korte stukjes. En ook dit "vreet" de distributieriem op.

Gr. Jeroen
JWA Autoservice
208Utrecht
Peugeot Liefhebber

Nog even een terugkoppeling.

De auto is nagelopen en de kleppendeksel is vervangen. Het geluid is weg en geen lekkages meer.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Topic mag gesloten worden.
Peugeot-5008
Eigenaar en Beheerder

Mooi dat het opgelost is. Topics sluiten wij niet.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (208)”